judges-gavel-scale-justice-black-table.jpg

תביעות דיבה ולשון הרע

מי מאיתנו לא מכיר את הסיטואציה:

אנו גולשים לתומנו בפייסבוק או בטוויטר, קוראים את הפוסט של רונן בו הוא מודיע על אירוסיו (כמובן שעשינו לייק והוספנו ברכה לבבית), עוברים על הודעתה של אריאל בה היא משתפת בתקופה קשה בלימודים (לייק מלא אמפתיה), ואף בוחנים את פרשנותו ה'מקצועית' של גיא על הדרבי שהתקיים אתמול (פרצוף כועס והבעת תרעומת).

ואז.. אנחנו מגיעים לפוסט כועס באחת מקבוצות הפייסבוק. "אל תתקרבו לשניצל של עיזה!" זועק הפוסט. "הם שקרנים, רימו אותי, גנבו לי כסף, זלזלו בי". ובשורות שלאחר מכן מגיע פירוט מלא בהשמצות, גידופים, ותיאור של בעל העסק כבנו של השטן בכבודו ובעצמו.

זה לא כל כך נעים לקרוא את זה. אבל זה עוד פחות נעים אם אתה האדם המושמץ בפוסט.

 

לא פעם ולא פעמיים לקוח/מכר/חבר/מתחרה/אקס מרשה לעצמו לשבת ליד המקלדת ולשפוך לתוכה את כל הרפש שאפשר להעלות על הדעת, ובכך להשמיץ ולפגוע באדם שאינו מוצא חן בעיניו. תוכן הדברים הינו שיקרי, פוגע במוניטין של אותו אדם, וגורם לו להשפלה קשה ובלתי נסבלת. עם זאת, הקורא התמים אינו יודע זאת, והוא מתייחס לאדם המושמץ כ"פושע" לכל דבר ועניין.

אז מה עושים? ממש לצורך זה חוקק חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965.

החוק מאפשר לנפגע לקבל פיצוי כספי על השחרת אופיו ופגיעה בשמו הטוב.

אם נפגעתם מפוסט שיקרי שפורסם עליכם, אם שמכם הושחר בגין פרסום דברי בלע, פנו אלינו וביחד נדאג שתקבלו את הפיצוי המגיע לכם על הפגיעה בשמכם הטוב.

"טוב שם משמן טוב". (קהלת, ז', א').